Franse Pyreneeën - Gavarnie

Vogel- en vlinderreis in het hooggebergte

Reisdata:

nnb

Duur:

7 dagen

Prijs:

Vlindersoorten: 50-60.

Toeslag 1 pers. kamer

€ 150

Tourmalet, Col d´Aubisque en Gavarnie zijn bekende namen in het Franse Parc National des Pyrénées. Dit is het meest bezochte deel van de Pyreneeën en we vinden hier de grootste waterval van Europa. Er zijn sneeuwvelden tot ver in de zomer, veelkleurige rotsen, ondoordringbare bossen, adembenemende vergezichten en enerverende alpenweiden in een eenvoudig te bereiken hooggebergte. Dát is het verschil met de Spaanse kant, hier zijn wegen tot boven de 2.000 meter hoogte. Sneeuwvink, lammergier, alpenheggemus en alpenmarmot zijn eenvoudiger te vinden. Daarnaast is er op de bloemenpracht een geweldige vlinderrijkdom.

We bezoeken het hooggebergte in de beste tijd van het jaar. De temperatuur is nu op zijn hoogst, de hele natuur is op zijn top en de beste manier om alles te zien en te beleven zijn korte en middellange wandelingen. We zoeken hiervoor makkelijke paden met zo weinig mogelijk hoogteverschil.

Verschillen Franse en Spaanse Pyreneeën

De Franse Pyreneeën tonen een ander gezicht dan de Spaanse. Aan de Franse kant regent het vaker, dus zijn de hellingen er groener, bedekt met varens en dicht bos en er stromen klaterende bergbeekjes. De hoogste pieken, 3.000+ m., torenen hier uit boven steile hellingen. De valleien zijn korter dan aan de Spaanse kant en gaan bijna recht omhoog. Oude gletsjerdalen lopen abrupt soms dood op een halfronde rotswand: dat is een cirque (Fr.) of circo (Sp.). In beide landen lopen de meeste dalen van noord naar zuid. De oost-westroutes van de wegen gaan in Frankrijk vooral over hoge bergpassen (cols) en in Spanje meestal door rivierdalen en kloven. Tot op grote hoogte zie je watervallen, beekjes en meertjes, omgeven door kale bergkammen en verspreid gletsjerpuin. Vooral in Frankrijk zijn de hoge Pyreneeën op veel plaatsen toegankelijk gemaakt.

Vogels, vlinders en zoogdieren

Deze reis is gebaseerd op een mix van vogels, vlinders en opvallende zoogdieren . Op de alpenweiden verstopt de talrijke alpenmarmot zich in zijn holen terwijl de gemsen de koelste plekken prefereren. Alleen in de zomer horen we het fluiten van de marmotten.

Veelgezochte hooggebergte vogels als sneeuwvink en alpenheggemus broeden dichtbij de weg, rotskruiper is - zoals altijd - moeilijk te vinden. Waterspreeuw en grote gele kwikstaart leven in de rivieren en beekjes en maken hun nest soms zelfs in de dorpjes. In de bossen vinden we zwarte specht en een grote verscheidenheid aan mezen. Roofvogels als steen-, slangen- en dwergarend, wespendief en rode wouw broeden in de valleien. Hoger op huizen alpenkraai en –kauw, rode rotslijster, grijze gors en waterpieper. De legendarische lammergier en de vale gieren die hier broeden zoeken regelmatig voedsel aan de Spaanse kant.

Onder de opvallandste vlinders vinden we de apollo, de grootste dagvlinder van Europa. Hij zweeft van bloem tot bloem en is zelfs te fotograferen met een eenvoudige camera. Konings- en koningennepages zijn andere grote vlinders en er is kans op de grote weerschijnvlinder. Zilvervlek en andere parelmoervlinders, blauwtjes en dikkopjes zijn moeilijker te determineren. Veel vlinders zijn opvallend gekleurd zoals morgenrood, dagpauwoog en kleine vos. Bij de beekjes kunnen we groepjes “drinkende” vlinders zien, vooral blauwtjes. Zij halen dan mineralen uit de grond. Het “Gavarnie blauwtje” ( Agriades pyrenaicus ) is de specialiteit van dit gebied.

Reisprogramma (7 dagen, 6 nachten):

Dag 1 . Aankomst, ophalen vliegveld Toulouse.

Korte excursie. Zes nachten in een familiehotel in de vallei van Argeles/Luz.

Dag 2 t/m 6 . Parc National des Pyrénées

Dagexcursies naar de hoge valleien, bergpassen en alpenweiden van Gavarnie, Bouchero, Troumouse, Col d´Aubisque, Tourmalet en Cauterets. Eenmaal gaan we naar de Spaanse kant bij de Portalet. Korte en middellange wandelingen waarbij we langzaam vooruit komen omdat we stoppen voor vlinders, vogels en zoogdieren.

Dag 7 . Terugreis, retour vliegveld Toulouse

Na een ochtendwandeling retour vliegveld Toulouse.

Praktische informatie reis

Franse Pyreneeën - Gavarnie:

Aankomt/vertrek: vliegveld Toulouse, aankomst en vertrek in de middag (plm. 13.00 – 16.00 uur) tenzij anders afgesproken.

Aanbevolen vliegmaatschappij: Transavia, KLM.

Inclusief/exclusief: verblijf obv volpension (ontbijt, lunchpakket, avondeten), alle vervoer ter plaatse, alle excursies, Nederlandse reisleiding. Exclusief: heen- en terugreis Spanje, evt. reisverzekering, fooien, souvenirs, eigen consumpties.

Vervoer in Spanje: 9-persoons busje.

Zwaarte: lichte en middelzware wandelingen (max. 3-4 kilometer), die u indien gewenst kunt bekorten.

Aantal deelnemers: tenminste 3 personen, maximaal 15 personen.

Accommodatie: familiehotel met douche/toilet op de kamer .

Klimaat: meestal zomerweer, rond de 20-25 ºC., vooral in de middag/avond mogelijk regen in de bergen.

Extra informatie: op aanvraag.

Opgaveformulier: klik hier.

p

Sneeuwvink op de Tourmalet (Foto: KW).

Witbandzandoog (Foto: KW).

p

Blauwe ijsvogelvlindr (Foto: KW).

p

Zwarte wouw, algemeen in de vallei van Luz (Foto: KW).

Route: zie boven.

Reisverslagen: 2010.

Soortenlijsten: 2010.

Fotoalbum Franse Pyreneeën juni 2010 van Paul van der Laak. Klik op het plaatje en u ziet het album.

p

Gavarnie, de hoogste waterval van Europa (Foto: KW).

p

Lammergier (Foto: Manolo Grasa).

Tourmalet (Foto: KW).

Apollovlinder (Foto: KW).

Aubisque (Foto: KW).

Koninginnepage (Foto: KW).

Morgenrood (Foto: KW).

Vogels en Vlinders in de Franse Pyreneeën

Reisdata;              20 juni 2010 tot en met 26 juni 2010

Deelnemers;         Jaap, Ria en Marcel, Paul, Kees en Judith

Reisleider;            Kees Woutersen (Aragon Natuurreizen)

Bezochte gebieden;

Dag 1;   Heenreis A'dam – Toulouse. Met busje naar Ayzac – Ost (Argelos – Gazost). In de middag naar Pibeste (natuurreservaat); gebied op loopafstand van het hotel

Dag 2;   Gavarnie (1.600 mtr)

Dag 3;   Port de Boucharo – Valei Ossoue (2.208 mtr)

Dag 4;  Circue de Troumouse – Lac des Gloriettes (stuwmeer) (2.100 en 1.668 mtr)

Dag 5;   Tourmalet (halverwege) – Pibeste (natuurreservaat) (1.700 mtr)

Dag 6;   Col de Soulor, Cauterest (Cold de Espagne) – rivier de Gave (Ayzac – Ost)

Dag 7;   Terugreis

Dag 1; Zondag 20 juni 2010;

We (Kees en Judith) ontmoeten Paul op Schiphol om daar gezamenlijk een bakje koffie te drinken. We hadden elkaar ontmoet op een eerdere reis van Aragon Natuurreizen en zijn elkaar niet uit het oog verloren. Rond de klok van 09:00 richting de gate. Zoekende naar een reisgenoot kregen we “Jaap” in het oog; dit zou wel eens de mede reisgenoot kunnen zijn. We wisten van Kees dat een iemand dezelfde vlucht zou hebben en de andere twee met Kees mee zouden rijden naar Frankrijk (vanuit Spanje). Na een vlucht van 1 uur en 20 minuten (Cityhopper 100) kwamen we aan in Toulouse. Kees was zojuist gearriveerd en stond (al telefonerend) klaar met een bordje. En jawel; de persoon welke we in gedachten hadden bleek deel uit te maken van onze groep; Jaap.

Op de koffers moesten we even wachten, er zat een kinderwagen klem waardoor de koffers niet door kwamen. Nadat iedereen zijn koffer had zijn we door de douane gegaan; en jawel, ook Kees ging met ons mee door de douane?! Een parkeerautomaat konden we niet vinden, uiteindelijk zijn we doorgereden tot de slagbomen en het bleek dat we daar konden betalen. Dit ging niet in een keer maar uiteindelijk gingen de slagbomen toch open. Na ongeveer 40 km gereden te hebben zijn we gestopt bij een tankstation om de benen te strekken en een bakje koffie te drinken. Onderweg zagen we plots +/- 50 kleine zilverreigers zitten. De overige reistijd hebben Kees en Kees gebruikt om wat bij te kletsen, terwijl de rest (lees Jaap, Paul en Judith) de binnenkant van de ogen hebben bekeken J .

We kwamen aan in een plaatsje genaamd Ayzac – Ost, 10 kilometer van Lourdes af. Kees bracht ons naar een knus familie hotel. We hadden de mogelijkheid om in de middag het gebied rond het hotel te verkennen en na de spullen op de kamer te hebben gezet en “al” onze apparatuur te voorschijn te hebben gehaald zijn we vertrokken voor een wandeling. Ook Marcel en Ria sloten aan (ze waren in de morgen naar Lourdes geweest).

We kwamen uit bij Pibeste, een natuurreservaat waarvoor we een stukje de berg op moesten. Doordat er bewolking aanwezig was vlogen de roofvogels laag. We zagen een lammergier (geringd); bij thuiskomst bleek dat dit Kuntur was welke voor het laatst in Spanje 2009 is gezien, een slangenarend (zeer licht), een aasgier (met nest). Vlinders waren veelvuldig aanwezig; dambordjes en verschillende blauwtjes. Kees liet nog een sabelsprinkhaan op zijn hand zitten zodat we deze allemaal konden bewonderen. De orchideeën werden ook bewonderd, zelfs tot op de knieën. Rond 18:00uur waren we terug in het hotel. Na ons opgefrist te hebben zijn we rond 19:00 naar de bar gegaan voor het invullen van het vogel- en vlinders logboek. Jaap had zijn huiswerk goed gemaakt; alle lijsten vanaf internet waren uitgeprint en hij wist precies te vertellen of het in het gebied voorkwam. We kwamen er al achter dat de foto's uit moesten wijzen welke vlinders we allemaal hadden gezien. De tour voor morgen hebben we ook doorgenomen. Rond 19:30 zijn we gaan eten. We kregen sla (speciaal voor Kees), spaghetti en een stukje taart na. Na nog wat gekletst te hebben zijn we allen naar onze kamer gegaan.

Dag 2; Maandag 21 juni 2010;

We hadden afgesproken dat we voor het ontbijt zouden gaan lopen maar Paul reageerde niet op het geklop. Volgens ons waren Jaap en later Marcel ook vertrokken voor een rondje. De buurt rond het hotel wat verkent (veldje met bloemen, kerkhof, stromend riviertje). De waterspreeuw en de grote gele kwik waren ook van de partij. De lucht was al blauw, dat beloofde wat voor de dag van vandaag. Rond de klok van 8:00 uur was iedereen aan de ontbijttafel verschenen; bij Jaap was het al “middag”(maar dat was voor de rest van de week ook het geval). Na het ontbijt de spullen gepakt en gaan rijden. Lunchpakketten kregen we vanuit het hotel mee. De vallei Gavarnie bracht ons een lange wandeling welke zeer zeker de moeite waard was. Een zwarte Apollo poseerde voor ons; dat beloofde wat voor de week. Ook zagen we een citroenkanarie; dus Jaap had z'n verlanglijstje al bijna compleet (want we zouden de Alpenheggenmus vandaag ook nog wel vinden). Kees W en Marcel liepen al een eindje voorruit nadat Kees W ons had verteld dat het hotel om de hoek was. Dat “om de hoek” bleek uiteindelijk een klein klimmetje te zijn. Bij het hotel een bakje koffie gedronken (de Alpenmarmotten konden we vanuit onze stoel zien) en verder omhoog gelopen (voor de liefhebbers). Op deze hoogte lag nog sneeuw.   In totaal zijn we iets meer dan 7 uur onderweg geweest en hebben we rond de 30 soorten vlinders, Alpen kauwen en vale gieren gedetermineerd. Rond 17:30 waren we terug bij de auto en was het nog een eindje terug rijden naar het hotel. Na gedoucht te hebben naar de bar gegaan om daar gezamenlijk het logboek bij te werken. Het avond eten bestond deze keer uit sla met ham en een soort kaas erin, een stuk vlees (lekker vet randje) en frietjes. Als dessert een soort crêpe met chocolade saus. Rond 22:00 uur naar de kamer. Op de TV was de wedstrijd Spanje – Honduras (uitslag 2 – 0) bezig. Jaap en Ria bleven nog even zitten om de diverse vlinders via de computer te achterhalen.

Dag 3; Dinsdag 22 juni 2010;

De dag startte met een Frans ontbijt rond de klok van 8:00. Jaap en Marcel waren vroeg op pad geweest en hadden al verschillende vogels gezien. Na het ontbijt de spullen gepakt en gaan rijden. We gingen richting hetzelfde plek als gisteren maar reden, waar we gisteren geparkeerd hadden, door. Deze keer gingen we niet stijl omhoog, maar geleidelijk aan (met de auto). Het was een hele andere biotoop. Er stond wat wind, er was wat sneeuw, weinig bloemen waardoor de vlinders er niet echt waren. We zagen veel mensen lopen over de sneeuw de bergpas over, richting Spanje (aan de overkant). Onder ons cirkelde een jonge lammergier welke we mooi vanaf de bovenzijde konden volgen. Ook zagen we een gems op de vlucht. Halverwege zijn we teruggedraaid (een deel van de groep liep verder) en op ons gemak weer richting de auto gelopen. Iets naar beneden was een plasje. Daar konden we heel mooi een marmot fotograferen.   Ook zaten er waternimfen (libellen) in het water, veel kikkerdril en een bruine kikker. Hier nog wat gegeten en toen weer verder gereden. Op de nieuwe plek zetten we de auto weg, liepen we een eindje, ging Kees de auto weer halen en reden we weer een eindje om vervolgens weer uit te stappen en een eind te lopen. Het was in een vallei met een beek en we keken tegen een schuine wand aan. We zagen veel vlinders bij elkaar welke op een soort mineraal (of poep) zaten (dikkopjes, parelmoervlinders, erebia's en af en toe een kleine vos). Ik heb nog nooit mensen gezien die van poep een foto maken J . Bij het terugrijden zijn we nog gestopt bij een weggetje waar we in zijn gelopen. Omdat het warm was hebben we hier veel vlinders gezien. Het was nog een dik uurtje rijden naar het hotel. In het hotel aangekomen opgefrist in de kamer en rond 19:00 naar de bar voor het bijwerken van het logboek. De vlinders van gisteren opgeschreven, deze hadden Ria en Jaap gisterenavond nog uitgezocht. Frankrijk ligt uit het WK! Rond 19:30 gaan eten, nog wat gekletst en daarna naar de kamer.

Dag 4; Woensdag 23 juni 2010;

Vanmorgen hadden Jaap en Marcel een extra deelnemer; ook Kees was van de partij. De familie waterspreeuw hebben ze wederom goed kunnen bewonderen. Zoals de andere dagen rond 08:00 gaan ontbijten om vervolgens de spullen te pakken om te gaan rijden. In een dorpje zijn we gestopt. Ria en Marcel moesten geld pinnen en Kees wilde even in een boekwinkel gaan kijken. Wij (Paul, Jaap, Kees en Judith) bleven bij de auto en hebben daar onze verrekijker gepakt en nog rots zwaluwen gespot. Vervolgens zijn we verder gaan rijden. Het eerste plek was een eind naar boven rijden. Bovenop zijn we gaan lopen. We spraken af rond 13:00uur weer bij de auto te zijn. Er waren op deze hoogte weinig bloemen, dus ook weinig vlinders (de sneeuw was net gesmolten). We zijn nog richting het Maria beeld geklommen en ook daar rond gekeken. Rond de afgesproken tijd terug naar de auto om daarna langzaamaan af te dalen naar de volgende plek (tussendoor nog wat gedronken op een terrasje). Op het nieuwe plek ging Kees, net als gister, iedere keer de auto halen om vervolgens weer een eindje verder een eind te lopen. Hier zagen we een waterpieper, violette vuurvlinder, bruin blauwtje en ook hier mineraal plekken met diverse vlindersoorten. Het laatste plek voor deze dag was richting een stuwmeer. Het was een flinke wandeling naar boven zo in de hitte. Op weg naar boven zagen we onze eerste libel (platbuik) van deze vakantie. Verderop liep een oud baasje welke een binnenweg pakte, wij zijn hem gevolgd (het scheelde een klein eindje). We zagen al dat ze aan het stuwmeer bezig waren. Bovenaan gekomen zagen we dat het water niet stroomde en het waterpeil veel lager stond dan normaal. Het water was ontzettend groen. 2 golden retrievers mochten lekker een bad nemen van hun baasje. Op ons gemak een appeltje gegeten en wat gedronken. Toen naar beneden gelopen (een kuitenbijter J ). Bij de auto spullen ingeladen en weer na het hotel gereden. Een uurtje later het logboek ingevuld en aansluitend gaan eten. Na het eten na de kamer en gaan slapen.

Dag 5; Donderdag 24 juni 2010;

Na het ontbijt de spullen gepakt en de dag gestart. Vandaag ging de tocht richting de Tourmalet. Beneden stond al “ferme” aangegeven maar we zouden kijken hoever we zouden komen. Halverwege kwamen we bij een veldje met wat bloemen. Hier zijn we gestopt en hebben we wat rondgekeken. We zagen er een rode vuurvlinder maar ook andere soorten en libelles. In de bus verder konden we inderdaad niet verder richting de Tourmalet. Alles voor de Tour de France welke over een aantal dagen start. Ze zijn volop aan de weg bezig en je komt veel veegwagens tegen. Onderweg naar beneden af en toe gestopt om te kijken. Terug bij het veldje, waar we eerder gekeken hebben, een weg ingeslagen richting een bosrijk gebied. Daar hebben we ook wat rondgelopen. De bron libel werd gespot, maar helaas is deze niet door iedereen gezien. Verder zagen we een rouwmantel en diverse blauwtjes. Een eindje verderop hebben we op ons gemak ons broodje gegeten en zijn we een bakje koffie gaan drinken. Vervolgens zijn we teruggereden richting het hotel, opnieuw naar Pibeste waar we de eerste dag zoveel gezien hadden. Ook nu werden we weer verwend met vogels en vlinders; een aasgier met nestmateriaal of eten vloog richting een nest (wat we goed in de telescoop hebben kunnen zien), slangenarend, keizersmantel, Cleopatra, blauwe ijsvogel, grote parelmoer, bruine eikenpage, bosrand parelmoer (Paul en Kees hebben een nachtvlinder mooi opengelegd, deze kwam uit een boom vallen). Kees kwam tussendoor nog vragen of er liefhebbers waren om naar Lourdes te gaan maar aangezien ik (Judith) de enige was met interesse heb ik dit aanbod afgeslagen. De groep splitste zich, er bleven er een paar bij Pibeste, overige gingen richting hotel maar hebben de afslag richting de snelweg genomen om daar nog het een en ander te spotten. Ze kwamen terecht in een libellen biotoop, zo bijzonder dat ook de rest hier wel een kijkje wilde gaan nemen (de andere dag). Terug in het hotel aangekomen hebben we gedoucht en zijn daarna naar de bar gegaan om het logboek door te nemen. Er waren veel bijschrijvers, onder meer door de libellen biotoop welke Ria en Marcel hadden gevonden. Het oranje gevoel kwam toch naar boven, Kees en Judith hadden voor de avond het oranje shirtje aangetrokken. Na het invullen van het logboek zijn we gaan eten. Na het eten bleven Ria en Paul achter om de libellen foto's na te kijken. De mercuur waterjuffer werd gedetermineerd. Helaas werd de wedstrijd niet live uitgezonden maar lieten ze de andere wedstrijd (Japan – Denemarken (3-1) zien. Iedere keer als er iets gebeurde bij Nederland schakelde men over. Nederland heeft met 2-1 gewonnen van Kameroen.

Dag 6; Vrijdag 25 juni 2010;

Alweer de laatste vogeldag vandaag. Vanmorgen waren er veel op pad voor een ochtendwandeling. De route naar de libellen plaats werd alvast verkend. Op de plek was nog geen zon. Rond 08:00uur gaan ontbijten. De weg richting de Col du Aubisque was afgesloten, ze zijn echt overal aan de weg bezig. Bij “de Soulor” wat rond gekeken (libellen en erebia's gespot). De 2 e plek van deze dag was in een vallei. Het was een mooie plek maar zeer toeristisch. We hebben de familie waterspreeuw mooi kunnen volgen. De meeste stemmen gingen op om te gaan kijken op de libellen plek (nabij het hotel). We zijn dus teruggelopen, in de auto gestapt en terug gaan rijden. Het plek was naast de snelweg en stelde op zich niet veel voor, maar omdat hier water was met kruiden en bloemen was het een paradijs voor de vlinder en libellen liefhebber. De rest van de middag hebben we hier doorgebracht. Rond vijven zijn we met Kees teruggereden naar het hotel en hebben daar een terrasje gepakt; Jaap zou lopend naar huis gaan en toen we “koekoek” hoorden en opkeken wisten we dat ook hij was gearriveerd. Rond 19:00 voor de laatste keer de lijst doorgenomen, gaan eten en opgemaakt voor het laatste nachtje Frankrijk……

Dag 7; Zaterdag 26 juni 2010;

Het zit er weer op. Vandaag een reisdag. Na het pakken van de koffers gaan ontbijten en rond 08:30 gaan rijden. De “peage” wegen waren vrij rustig van verkeer, we konden goed doorrijden. Onderweg nog ergens gestopt om even de benen te strekken. Rond 11:00 waren we op het vliegveld. Boarding tickets geprint en de bagage ingecheckt. Bij Paul ging het iets moeilijker, hij kwam niet op de lijst voor…….. bleek zijn ticket op morgen (27 juni) te staan! Om 13:15 boarding tijd, Paul zou moeten wachten tot 17:40 uur (heeft toch nog iets kunnen regelen). Zonder vertraging aangekomen op Schiphol. We moesten even wachten op de koffers. Afscheid genomen van de groep. We houden contact want nog niet alle soorten zijn gedetermineerd, hier moeten toch de boeken aan te pas komen.

We zijn weer een ervaring rijker.

p

Wandeling naar de waterval van Gavarnie (Foto: KW).

p

De brug bij Luz (Foto: KW).